“Kunst op publiek terrein” Lara Almarcegui

Lara Almarcegui, (1972 Spanje)Rotterdam.

Architectuur en stedelijke publieke omgevingen bewerkt zij en hier beweegt ze zich voornamelijk met haar kunst.

Al wandelend door grote wereldsteden bekropen haar gevoelens van irritatie, angst , het gevoel te willen vluchten naar lege ruimtes in de stad. Deze gevoelens zijn haar inspiratie voor het maken van kunst in steden. “Het beeld van de stad is gecontroleerd en wacht op een vluchtmogelijkheid naar vrije gebieden zoals braakliggend terrein, leeg, vaak met rommel bezaaid. Braakliggende terreinen hadden een design en kunnen er weer een krijgen.” Als kunstenaar stelt zij zich vaak de vraag: “Waarom ben ik in deze omgeving, hoe verhoud ik mij als een kunstenaar in deze stad en het gebouw.”

Haar eerste project was in San Sebastian 1995; een marktgebouw, dat zou worden gesloopt. Lara is geïnteresseerd in de historie van een gebouw of terrein. Hier was een voedselcultuur van 70 jaar, een gemeenschap heeft er geleefd met hun kenmerkende tradities. San Sebastian is een grote stad, Lara vond het een naar idee dat de markt zou worden neergehaald en vatte het plan op als 23 jarige kunstenaar het marktgebouw te ‘renoveren’. Drie weken gingen voorbij, verven van de muren in haar eentje. Mensen uit de stad spraken met haar, discussieerde over de historie en het mogelijk verwijderen van het gebouw. Ze luisterde naar hen, zonder zich te presenteren als kunstenaar. De winkeleigenaren wilden helpen verven, en uiteindelijk hebben ze het gebouw verder zelf gerenoveerd en weer in gebruik genomen. Haar inbreng werd verder niet gewaardeerd en probeerden haar zelfs bang te maken. Haar missie als kunstenaar was wel voltooid.

http://www.portscapes.nl/eng/portscapes-exhibition-at-museum-boijmans-van-beuningen

Stationsgebouw in Fuentes de Ebro, nabij Zaragoza, Madrid-Barcelona 1997

Gedurende een week wilde ze een dorpje leren kennen en verbleef er in het spoorwegbedrijf van Spanje.

Er was een kantoortje in het gebouw, sinds de jaren 70 stond het leeg. Een spoorwegambtenaar woonde er nog in.

Zij maakte het schoon en maakte er een hotel van. Verblijf in het hotel zou gratis zijn. Feuntes de Ebro zou niet leuk zijn en  geen mooie plaats om naar toe te gaan voor een vakantieverblijf volgens de bewoners van het stadje. Lara vroeg een groepje mensen om er een week te logeren; ze maakte het schoon, schilderde alles en  zette er meubels in uiteindelijk met medewerking van de dorpsbewoners, die  hielpen met een werk en meubels.

Het was compleet volgeboekt met vrienden, er konden geen nieuwe gasten bij. Het hotel werd geopend op een vrolijke manier met een orkest en het was 48 graden buiten, mensen die niet in de ruimte konden luisteren moesten deze hitte weerstaan. Er was geen water.  Er was voedsel en wijn meegebracht door dorpsbewoners. Zij zien geen stedelingen, geen toeristen. Lara was bang dat bewoners het niet zouden accepteren. Ze kon het gebouw niet huren en zij vertelde de spoorweginstantie niet dat ze een hotel wilde maken. Zij vroeg hen om een expositieruimte en loog over de echte bestemming.  De bewoners vonden het uiteindelijk heel gezellig dat er veel gasten kwamen, jonge mensen die ruring brengen, oudere en jonge bewoners kwamen om beurten het hotel binnen om er mee te genieten. Lara verwachtte 12 gasten in de 8 kamers. Het doel van haar project: “Bewoners ontdekten het  gebouw opnieuw.” En na het project wilden zij het in gebruik nemen als hotel voor hun bezoekende kinderen.Lara verwachtte geen succes, de mensen van Fuentes waren zo verveeld en dit veranderde door haar project.

Amsterdam: aanbod gekregen om in een studio kunst maken, Frederiksplein. Ze wilde in de publieke ruimtes kunst te maken. Ze ging graven in een veld. Mensen zagen haar graven en reageerden op haar. 2.20 meter groot gat waar het water in stroomde, gestut met hout om niet in te storten,  haar docenten wilden een klassiek beeld, zij wilde graven. Dat is haar gevecht met de docenten. De machines hebben haar gat geëffend, toen was het project geëindigd. Ze werkte niet volgens klokuren, ze groef een maand lang zo af en toe als een performance. Ze wilde de historie zoeken in de grond. De mensen die haar zagen graven, maken het tot een kunstwerk, een performance. In tegenstelling tot het maken van een beeld liet ze geen beeld na. Ze vroeg zich al gravende af “Wat is mijn positie als kunstenaar?” Ze wilde haar handen vuil maken, was niet beschaamd te graven. Gaat grenzen over om in een publieke ruimte te gaan graven. Ze wil iets over de plaats weten door te graven in de grond. Ze vertelde niet dat ze een kunstenaar was en vertelde mensen niet wat ze moeten doen.

Alma wil vele lagen van de stad onderzoeken, zo ook in China;

http://vimeo.com/1643425?pg=embed&sec=1643425

Ontwikkelaars kunnen haar iets vertellen over een stad, bewoners, de geschiedenis.

In Madrid  was een opgraving van 15 meter diep en 4 km lang bezig. lara probeerde een groep mensen mee te nemen naar deze plaats van opgravingen, die vonden plaats van februari tot september, niet op zondag. Dit was bij uitstek een moment voor een rondleiding met Lara,  onder  een parkeergebouw konden mensen kijken in deze opgraving. Veel mensen wilden eraan mee doen, het was elke dag volgeboekt.Mensen  hadden het gevoel Catacomben bezocht te hebben, deze verse opgraving gaf mensen een beeld van wat je onder de grond ziet van de stad, waarin je leeft. Het was moeilijk om er te mogen kijken, zij werkte samen met een geoloog en had daarom permissie te rondleidingen te mogen doen.

Vuurtoren, onderzoekt de constructie van het materiaal, ze bestelde alle materialen

Sturm was sponsor, ze huurde het materiaal voor een maand. 1870 was het gebouw gebouwd. De burgemeester vond het interessant.

Als je het gebouw zou neerhalen en opnieuw bouwen wat zou er dan ontstaan.  Materiaal heeft ze naast de vuurtoren gelegd. Belangrijk was voor haar dat het materiaal er naast lag. Niet esthetisch neergelegd.

Als je kookt is het belangrijk de hoeveelheid van de ingredienten te hebben om het na te maken.

In Lyon in een expositieruimte legde ze de constructiematerialen in  deze ruimte. Vooral in een grote ruimte komt het materiaal goed tot uitdrukking.  15 cm  onder de grond als kruipruimte maakte het dat ze het materiaal niet torenhoog op een plek kon neer leggen om te voorkomen dat het gebouw in elkaar zou storten.

Constructiemateriaal is gerecycled in Wenen  recente expositie en dit materiaal heeft zij als materiaal nodig, om het gebouw te kunnen op bouwen. Deze materialen worden in een afgeschermde omgeving  bewaard, niet in publieke ruimtes. Ze speelt hier met angst in haar ideeën om van het materiaal en kanker te krijgen of ziek te worden.

1.224.49.942 ton materialen heeft ze in deze ruimte neergelegd.

Het is niet estehtisch, je zegt mensen wat ze niet moeten doen, mogen er niet aan komen. Ze zegt niet dat mensen het kunst moeten vinden. Ze wil anders zijn als kunstenaar, geen creatief werk, maar een keuze maken van wat je laat zien. Het volume aan bouwmaterialen laten zien naast een gebouw. Bezoeker kan een open vizier houden, wordt niet geleid iets te zien. Je bent je in een gebouw niet bewust van de materialen in een bestaand gebouw.

De denker van Rodin zet de Beweging  van een persoon in een beeld. Het materiaal is ondergeschikt, maar een besluit van je uitvoering van een idee, beweging. Je deformeert  een gebouw i.t.t. tot het creëren van een beeld.

Provoceert en opent visies van publiek.

Advertenties

Over impressionsofart

teacher, photografer
Dit bericht werd geplaatst in Beeldende kunst. Bookmark de permalink .

3 reacties op “Kunst op publiek terrein” Lara Almarcegui

  1. maria zegt:

    door je bijdrage heb ik het idee dat ik het gastcollege zelf heb bijgewoond

  2. maria zegt:

    Ha Grard,

    je maakt heel uitvoerige verslagen, veelzijdig en met mooie beeld en link-toevoegingen.
    Je kiest tot nu toe de weergevende invalshoek en geeft geen commentaar. Blijft dat zo denk je? Waarom?

  3. Marga zegt:

    Hai Grard,

    Deze les heb ik gemist, maar door jouw verhaal ben ik nu toch op de hoogte.
    Bedankt!

    Groeten van Marga.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s