Analyse voorstelling Hamlet met Tijs Hazeleger

Hamlet van Oostpool in de Stadsschouwburg Amsterdam.

Tekst William Shakespeare | bewerking Joeri Vos, op basis van de vertaling van Frank Albers | met Michiel Bakker, Aafke Buringh, Sanne den Hartogh, Ali Ben Horsting, Maria Kraakman, Janneke Remmers, Stefan Rokebrand, Erik Whien | regie Marcus Azzini | scenografie Theun Mosk | lichtontwerp Stijn van Bruggen i.s.m. Theun Mosk | kostuums Klavers van Engelen | geluidsontwerp Richard Janssen | dramaturgie Joris van der Meer | regieassistentie Mark van Berlo

http://vimeo.com/16696759 en http://vimeo.com/16205220

Analyse van het stuk: vlgs  stappenplan, groepsleden reageren.De kijkwijzer van Tijs om een voorstelling zo objectief mogelijk te beschrijven:

1.Wat heb je gezien? De vorm beschrijven  idvv het decor, licht, tekst, spel, alles wat je kan waarnemen.  Dus niet roepen slecht/prachtig, stel je oordeel uit.

2.Wat betekent dat volgens jou? Interpreteren wat vertelt het, inhoud. Dat kan voor iedereen hetzelfde is. Regisseur heeft een boodschap met het stuk en wordt dit gezien door iedereen?

3. Wat vind je daarvan? Beoordelen…..

Ad 1.

Acteurs: 8 acteurs spelen alle rollen.

Decor uit verschillende lagen, open podium zonder coulissen en dan weer met inzicht achter de , 18e eeuwse print op de panelen die samen het beweegbare decor  vormen om de verschillende ruimtes weer te geven.Zwart doek voor op en neer gaande panelen.

Kostuums; Donkergrijze, zwarte en blauwe kleding, heel eigentijdse jaren 80 ontwerpen met diep split in de jurk, strakgesneden.

Tekst gesproken op een naturel manier, Entree in gesprek met publiek. Improvisatie; op het vanuit het publiek geroepen “harder”.  De rol en de persoon van de acteur varieren steeds in het stuk.  De hedendaagse tijd; de bedreigende subsidie komt terug in het eeuwenoude stuk. nb. Shakespeare deed ook in zijn tijd al hedendaagse dingen door zijn satirische teksten.

Je kunt in deze Hamletuitvoering duidelijk een Brechtiaanse acteerwijze zien. Stanislavsky; acteur ingeleefd in de rol; negeert reactie uit het publiek.           Brecht;  acteur heeft commentaar opzichzelf. Je kunt je moeilijk inleven in het verhaal, blijft met afstand kijken.

Spelen niet op een declamerende vorm.  Er zijn meerdere dubbelrollen, op de voorgrond is spel gaande terwijl er achter op het podium ook nog wordt heen en weer gerend.

T-licht Bij schermduel is enkel een streep licht, daarvoor veel licht zodat alles op het podium zichtbaar is, alsof het een repetitie was. Er is geen spotlight welke gericht is geen specifieke focus, transparantie overal.

Veel beweging tijdens het stuk scene in een scene; rennen achterin het decor. Alles mag zichbaar zijn.

Requisiten; bloemen, degens, kledingrekken, grafkrans.

Ad 2.

Figuren hebben veel geheimen dit is doorgezet in het decorà acteur niet meer in decor verborgen, alle geheimen van de personnages komen uit, deceptie.  Je zou verwachten dat geheimen onthuld worden, maar het blijft een rommel en er komt zelfs meer onduidelijkheid. Coulissen zijn weg als de naakte waarheid is onthult.  De acteur is de mens achter de acteur.

Kostuums ontwikkelen zich;  de moeder gaat van open naar gesloten persoon. Gertrude; was als verliefde moeder een puber later meer ingetogen, Ophelia, werd extravaganter naarmate het spel verder ging, zij bukt zich heel diep met ontblotend split in jurk.

Hamlet;  in het spel als ontwikkeling  naar de persoon van zichzelf als Hamlet. Blauwe schoenen probeer je te interpreteren. De adelijke afkomst is hierin weergegeven.

Tekst;  het gaat over het theater en het spelen, de subsidies. Je wordt niet meegesleept in het stuk. Niet ingeleefd gevoeld en geraakt.  Shakespear speelde

Elizabethaanse cultuur met  veel declamatie.

Spel is het cement van de voorstelling. Hamlet gaat als standup comedian het publiek erbij betrekken. Humor en de actualiteit zijn in het spel. Het spel werd uitgekleed door de sterfscene alleen te vertellen dat het gebeurde, maar het werd niet gespeeld.

Rekwisieten; wat levert het op?  De bloemen waren voor de bruiloft en daarna als grafbloemen gebruikt waren. Nepbloemen, Ophelia plukte bloemen.

Waar gaat Hamlet over; theater in het theater. Tot de kern proberen te komen en bezuinigen, tot de kern van het spel.

Ad 3.

Beoordelingen: Ik werd al snel geboeid toen Hamlet en stiefvader het publiek vragen of zij een voorstelling wilde zien, het zwarte doek valt en de voorstelling begint. Ik had meelijden met de puber-Hamlet die zijn moeder verliefd zag op zijn oom en dacht aan de kinderen van gescheiden ouders; die moeten dit ook zo ervaren min of meer. Ik vond het een bijzonder humoristische versie van Hamlet. Veel beweging in decor, snel acteerspel. De kostuums heel eigentijds door snit en materiaalgebruik. De bewegende decorpanelen gaven de historie van het stuk weer en het schermduel de kasteelsfeer. Ik was deze zomer in het kasteel waar een deel van de film is opgenomen. Daar stonden de harnassen en luisterde ik naar het verhaal van Hamlet. Opvallend jonge acteurs die het stuk speelden maakten het luchtig, ik heb gelachen, maar niet getreurd.

Thijs Hazeleger coordineert het Project Zuilens Fanfare 2.0 met een innovatieve waarde. Hij is de redder en vernieuwer van de legermuziek van het Fanfarekorps in Utrecht.

Het traditionele fanfarekorps verdwijnt en Thijs maakt iets vernieuwends van deze amateurmuziek. Het experiment is niet perfect.

Percussie in Zuilen is een voorbeeld van multiculturele  straatmuziek tegenover het tamboerkorps, marsen van spelers met militaire kostuums aan. In 1993 zijn er bijna geen fanfareorkesten meer; er is nog een fanfareorkest; met oa de bugel en slagwerk en  twee harmonie-orkesten met koperblazers en houtblazers nl. klarinet , fagotten en slagwerk.  Er is steeds minder betrokkenheid vanuit de jeugd. Het Verenigingsleven loopt terug, 83 jarigen zijn al 50 jaar lid. Er is geen stabiliteit meer in de fanfareverenigingen.  In de wijk Zuilen is 100 jaar lang hetzelfde repetoire bij de fanfare; Oud-Duitse marsen worden op sinterklaasfeest, carnaval en koninginnedag gespeeld. Fanfaremuziek komt uit het leger. Proms worden nu gepromoot en in concertzalen gehouden.

Tijs is nu orkestleider, jarenlang zelf speler Thijs tenor-tuba en als jeugdlid opgegroeid in de fanfare. Fanfare zie je niet meer op straat. Tijs wil dit weer muziek en theater op straat; Fanfare de Wetering (2008) door TAMAR muziektheater i.s.m. het Zuilens  Project met proffesionele kunstenaars en fanfarekorps.

Oudere mensen willen allemaal meedoen, maar oudere mensen hebben wat meer moeite. Improvistaie is ondenkbaar, dus met respect voor traditie vernieuwen. Van bladmuziek spelen moet afgeleerd worden. Dit vraagt om uit het hoofd te spelen en het contact met het publiek te krijgen. De Fanfare loopt strak voor zich uit kijkend en afgesloten voor het publiek. Verantwoordelijkheden worden vaak op gewoontes van de oudere deelnemers voortgegaan. De jongere generatie wil niet alles doen op vrijwillige basis.

Muziek blazen en dan naar huis, zorgt voor minder betrokkenheid in het orkest. Tijs wil het theater inzetten om de sociale functie weer terug te brengen in de Fanfare. “De Acteur als marsleider, dan gaat het mis op straat en kan er gelachen en geleerd worden.”

 

Advertenties

Over impressionsofart

teacher, photografer
Dit bericht werd geplaatst in theater. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s