Tijs Hazeleger over Hamlet na 400 jaar

Tijs is dramaturg:  onderzoek naar bronnen van bijv. Hamlet, doet research naar achtergronden van een voorstelling. Hij helpt de regisseur om de artistieke spanningsboog te zoeken bij een stuk. Niet elke regisseur heeft dit nodig, dan is hij als ideale toeschouwer aanwezig bij een stuk. Bijv. bij Lunatic gekeken naar beeldtaal.

En docent aan de theateropleiding van Artez; theatergeschiedenis. Onderzoekt met studenten hoe een bepaald stuk werkt, zet studenten aan tot genres en theatermakers te onderzoeken.

les 1. Shakespeare geschiedenis. Shakespeare is altijd en overal; meest gespeeld in de wereld. Na 400 jaar dood te zijn.

BBC 1992 The animated Tales of Shakespeare, 15 verschillende animators maken hier een beeld van; verschillende beelden. Het verhaal van Hamlet: De vader van Prins Hamlet gaat dood en moeder trouwt met zijn oom. Kleuren in de animatiefilm zijn Middeleeuws; grijs bruin teinten. Hamlet is dramatisch, verdrietig.

Renaissance= wedergeboorte van klassieke oudhied. Griekse en romeinse stukken werden weer opnieuw gespeeld in Italie. In Engeland werd het theater herontdekt in de 16e eeuw. De bloeiperiode in Engeland.

Veel godsdienstoorlogen voor 16e eeuw.; in 15e eeuw Wars of the Roses, waarin Hendrik 8 streed voor het protestante geloof, tussen katholieken en protestanten. Daarvoor de 100jarige oorlog. Politieke disbalans. Maria Tudor, Bloody Mary, katholiek, zij maakte Engeland weer katholiek na een protestantse periode. Elizabeth 1 bood weer stabiliteit met het protestantisme. Literatuur liep achter, geen ontwikkeling. Nu weer een ontwikkeling van kunsten mogelijk.

Theatervernieuwingen:  in ME was theater katholieke feestgebonden theater, gildes organiseerden en maakten het geheel. Uit de gildes werden toneelgroep geselecteerd, wereden een rondreizend theater in een kar als locatietheater. Alleen mannen met een knaap voor de vrouwenrollen, vaak gecastreerd voor stemvorming.

Tijdens protestants bestuur spaaniing om katholieke toneelvoorstelling met kath. Conontatie. Toneelgroep zocht naar anti- theatrale tradities die zij vonden in London bij studentenverenigingen en bij het hof van Elizabeth I, zij hield enorm van theater. Woonden aan het hof en zij organiseerde openbare voorstellingen hier.

Organisatievorm verandert van 4 naar 9, naar 12 speler olv edelman met geld, onder wiens naam zij werkten. “Lord Chaimberlain’s  Men” de spelers waren achtergestelde burger, zoals de huisbedienden,  was niet erkend als beroep. Katholieken meer visueel en protestanten meer van het woord.

Public Playhouse in London, protestanten verboden spelen in herbergen en weken uit in de voorsteden, maakten daar plekken; houten ronde gebouwen, voor theatervorstellingen. Ze zat op het balkon in een hoek waar ze gezien werd en bijna niets zag.

The Rose, Theatre and The Globe waren houten theaters in Engeland.

Kleine stukken voor een illusie voor een balkonscene, bos en ander attributen die hier voor neerzetten op het toneel; er was een boventoneel, midden- en mainstage in het gebouw. De koningin of koning zat boven om gezien te worden, zij zag zelf weinig van de voorstelling.

Veel geschreeuw op het theater om gehoord te worden.

Er kon vier keer per week gespeeld worden en niet op zondag, hiermee verdwijnt de band met de katholieke feesten. Nu komt er ruimte voor het theater om commercieel te worden. Verschillende schrijvers moesten strijden om een voorstelling te hebben, ze hebben veel geschreven vaak voor een enkele voorstelling; zo ontstond ook pulp. Thomas Dekker en Thomas Haewood, Philip Bobon, William Shakespeare, boerenzoon had minder kennis van regels van Arisoteles, was ook speler, Ben Johnson, Christopher Marlow snabbelde bij. Er was veel verschil in kwaliteit. Commerciele poezie werdgemaakt om er van te leven. Men keek wat de vraag was, niet vanuit artistieke waarde.

Afbeelding van Ned. Tekenaar van een theaterdecor.  Engels theater is geinspireerd op het Nederlands theater.

Spelen werden overdag gehouden, er was geen licht zonder fakkels, die zeer  gevaarlijk waren in het houten theater. Shakespeare was huisschrijver, schreef laagdrempelig toneel.

3 soorten stukken in 16e eeuw: Hystories; klassieke helden uit de geschiedenis.Tragedies; begint met orde en eindigen in chaos. Bijv sterfscene. Commedies; andersom, vaak een bruiloft. Er was niet veel regelgeving, omdat schrijvers niet hoog geschoold waren.

De markt die ontstond, was moderne, maar ook krap. Werd een rommelige theatercultuur. Na het feestgebonden theater, ontstonden er vaste theatergroepen; the Lord Admirals van Philip Henslowe in het Rose theatre, waar freelance schrijvers stukken maakten.

Eigenaar van het theater was James Burbage in het Theatre, met Shakespeare als katholiek huisschrijver in het Lord Chamberlain’s Men. Duidelijke concurrentie tussen de twee Lord’s groepen, stukken overgenomen, acteurs weggekaapt.

Shakespeare had veel soorten humor en er wordt veel over hem gepraat, omdat hij niets vertelde over zijn leven, is hij gemythologiseerd. Hij kan karakters theatraliseren, dat is zijn sterke kant.

The Swan kocht acteurs weg van de the Globe(1599) en Theatre, waardoor dit het mooiste theater. In het Playhouse was volkstoneel, er kwam behoefte aan meer intelectuelere theater door intellectuelen. Schrijvers proberen elkaar de loef af te steken; Shakespeare spot met satires van intellectuelen.

Tragedies van Shakespeare wordten bekritiseerd, hij schreef The Hamlet, historische komedie, als nieuwe stijl. Hij schuwde geen misdaden in het theater, de elitairen laten zien dat er ook misdaad is. Hij zette de andere generatie schrijvers neer als arrogant.

De kritiek gebruikte hij om weer een stap erbovenop zetten. Hier ontstaat de dynamiek en vernieuwing. In zijn stukken zitten voor veel doelgroepen elementen, waar hij een voorstelling van kan maken. Zo leven zijn stukken door.

Aanbevolen boeken: “Shakespeare is hard , but so is life.” en  “Hamlet” van  Huis aan de Amstel.

Advertenties

Over impressionsofart

teacher, photografer
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Een reactie op Tijs Hazeleger over Hamlet na 400 jaar

  1. maria zegt:

    Beste Grard,

    hierbij leg ik aan het eind van de module vast dat we hebben afgesproken dat jij voor dit studieonderdeel bent vrijgesteld op basis van behaalde studiepunten voor een vergelijkbaar programmaonderdeel an ArtEZ.
    Ik waardeer het dat je desondanks met regina een presentatie hebt gegeven: Hofcultuur en mode waarbij jij het onderdeel mode voor je rekening nam. De groep heeft de presentatie en de door jullie gehanteerde werkvormen positief beoordeeld. Het de onderwerpen werden interessant gebracht, jullie respetievelijke aandelen weren goed gecombineerd en in blans met elkaar gebracht. Je expertise op dit terrein bracht je duidelijk naar voren.

    Maria Wüst, 9 april 2011

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s