Wilbert Bulsink, (1983) componist

Wilbert  Bulsink, (1983) componist

Wilbert ontwikkelt nieuwe composities van muziek in combinatie met film en theater.

Als kind hield hij van de muziek van Bach en de muzikale sprookjes van de gelaarsde kat. De Mattheuspassion, die hij met zijn vader bezocht, vond hij geweldig.

Hij laat het Mattheuspassionfragment, uitgevoerd door het Royal Concertgebouw Orkest, horen. De inzet van het koor vindt hij overdonderend en je ziet een genietende glimlach op zijn gezicht. Popmuziek vond hij oersaai en vervelend. Bach vond hij heel mooi en hij probeerde voor grote orkesten te schrijven.

Hij laat ons een fragment van de GabberHardcore; ”Rotterdam Hardcore” horen. Zware bassen, monotonie  met alleen de tekst “Rotterdam Hardcore”, die net zo montoon herhaald wordt en mij deed denken aan de stem uit de griezeltent van de kermis. De Longsdale kleding, met doodshoofden als opdruk, op de Gabbersite stemt mij niet vrolijk. Wilbert noemt deze muziek heel mooi, bruut en extreem en als tegenstelling met de muziek van Bach.  De muziek is niet voor een breed publiek, maar Wilbert zegt hierover dat het te vergelijken is met de vernieuwende muziek van Stravinsky begin 20eeeuw. Toen afgekeurd, nu nog steeds gewaardeerd.

In 1913 werd in Parijs “Sacre  du printemps” van Igor Stravinsky als balletmuziek zwaar bekritiseerd door het publiek in de zaal. Het stuk werd uiteindelijk  een bekend stuk. Dit is een inspiratie voor componeren voor Wilbert. Hij noemt deze muziek de punk voor die tijd.

Popmuziek begint hij te waarderen door het nummer Novocaine For the Soul van Eels(1994). De drumbeat, strijkers en zanglijn worden als een collage door elkaar heen gespeeld, er vallen ongewone ritmische stiltes in het lied. Eels (zus pleegt zelfmoord en moeder sterft van de leadzanger) maakt rustige en tragische Popballads en heel energieke en optimistische Rock, met invloeden van blues en debuteert met het nummer “Bad Dude in Love”in Amerika. Pink Floyd werd ook de favoriete  muziek van Wilbert en Beercan van Mellow Gold vond hij interessant.

Op het conservatorium moest hij als 14 jarige talentvolle componist voor twee trommels een stuk schrijven. “Door jezelf te beperking word je creativiteit maximaal geprikkeld.” Hij dacht te groots en maakte geen enkele compositie af. (Componeren krijg je nooit tijdens muziekles, maar als kind kun je bij het conservatorium leren componeren.)

Op zijn 16e is hij een schoolbandje begonnen, speelde piano en  nummer “itzvunny” gemaakt met computerprgramma, hij ziet overal muziek in, kijk naar de titel.  Het past voor mijn gevoel in een Elianfilm.

Muziek is een ruim begrip, hij samplet  veel muziekstukken aan elkaar.

Muziek is breed te bekijken; Paradiso is een theater, daar ga je naar toe als je cool bent. In het Concergebouw laat je zien dat je van hoge Kunst houdt en meet je je aan het publiek dat er komt. Zo kun je de formules gebruiken die voor elk soort muziek met de bijpassende doelgroep werkt en hierop inspelen.

Wilbert maakt ook multidisciplinaire voorstellingen; film met muziek maken vindt hij cool. Keren Cytter maakte muziek voor film in musea. Voor een gave film wil ik een tekst hebben, die gesproken door muzikanten; victimshort shortcut “The expected”. Filmaakster schreef het script, de componist heeft tekst ritmisch gecomponeerd en daarna gefilmd. Typisch aan deze film is dat deze als een eindeloos verhaal gezien kan worden. Theateritems van Bregt zijn te herkennen in de volgende handelingen van acteurs: De acteurs hebben het script in handen en zij vragen wat doet de camera. De gene die zelfmoord pleegt in het stuk komt terug als acteur, omdat hij teweinig betaald krijgt. Acteurs zeggen tegen elkaar: ”Hier is de bank (waar ze op zitten)”, de acteur zegt “Ik verplaats de stoel”, terwijl hij een stoel verplaatst. De kunstenaar monteert zelf de film en filmt tegelijk. De muziek is later onder de film geplaatst. Zangeres, zanger, percussist, Oostenrijks acteur werkten mee aan de film “ The Expected”. Wilbert noemt het een muzikale interlude, muziek begint, muzikanten gaan spelen, figuranten gaan meer muziek toevoegen. Muziek en stemmen vervormen verder in het stuk. Het stuk eindigt met een gebed en het einde van het script. Het is een remix van de eigenlijke film van Keren. Alle cliches uit films zijn erin toegepast; “Honey I’m home”; twee lovers die op de bank een probleem bespreken; een anti-cliche wordt gebruikt als zoonlief thuiskomt, wordt hij weggestuurd ipv warm onthaald.

Ik werd heel onrustig van de combinatie van de film met het geluid.

Bulsink componeert op een organische manier, vanuit twee trommels kijkt hij hoe hij  een stuk gaat bouwen, daarna voegt hij andere elementen toe. De organisatie is belangrijk in het maken van een stuk.

Hij vertelt over subsidie aanvragen, proberen structuur te vernieuwen door grenzen te verleggen. Hij componeert een nieuw stuk door niet als een librettoregisseur te werken en denken. Subsidie vraagt hij aan om een tournee door Europa te maken met zijn muziek. Hij heeft met een aantal musici de “Stichting de Diamantslooper ij” opgericht.

Over muziek vertelt hij het volgende: “Ritme van auto’s die stoppen voor het stoplicht is ook muziek. Vaak associeer je de muziek met de film en muziek is een tool om beeld een andere emotie te geven. Je wordt steeds gemanipuleerd door muziek. Teksten laat hij vaak herhalen in zijn muziek: “Wil you run with me into the bushes?”

Componeren voor Opera gaat als volgt: Iemand schrijft libretto, tekst voor een opera, componist schrijft de muziek, dat wordt ingestudeerd door musici en daarnaast zet de regiseur het stuk op toneel.

Tweede van Mahler is een voorspel tot Symphonie No2 (Scherzo)” In ruhig fliessender Bewegung van Raphael Kubelik. Hij laat het fragment horen, dit is voor dans gemaakt. Berio nam dit scherzo op en voegde hier andere elementen en 8 stemmen aan toe. Zo krijg je een Fellini-achtig effect. De dirigent wordt aan het einde ook bedankt in het stuk.

Luciano Berio (Oneglia, 24 oktober 1925 – Rome, 27 mei 2003): “sinfonia for 8 voices and orchestra” door Peter Eotvos, Terry Edw…… stuk uit de jaren 60, is  als een collage van allerlei verschillende muziekstukken.

Lachwekkend en humoristisch filmpje van een Amerikaanse componistMatthew Shlomowitzmet het Riciotti ensemble: antidirigent, geeft met vele symbolische lichaamsbewegingen/dans maat aan ipv  met zijn stokje te zwaaien, autonome acties van orkest, antiritmes, veel gelaagdheid. Ricciotti ensemble  “Five monuments of our time”. Er wordt vertraagd door een groep instrumenten. De dirigent wordt een danser en keert zich half van het orkest af. The samples en the beat komen uit de popmuziek. De pauzes waren ook ritmisch ingevoegd.

Op de vraag van Jane wat zij zou kunnen geven op het VMBO over muziek geeft Wilbert aan: “ritme is al muziek. Niet alleen noten lezen. Allerlei vormen laten horen. In Hiphop zitten ook samples van klassieke muziek.”

De volgende sites geven een beeld van deze virtuoze componist. Ik waardeer zijn experimenten en vind het heel bijzonder een hardcore Mozart te zien, die voor het Philharmonisch orkest heeft gecomponeerd. Tragische muziek verdient wel Wilbert’s voorkeur, dit concludeer ik uit zijn fragmenten die hij liet horen van Eels. De transformatie van/inspiratie uit Hardcore en Bach naar zijn eigen composities vind ik fascinerend, maar tegelijkertijd word ik heel onrustig en niet vrolijk van zijn muziek. Ik hoop dat hij ver komt met zijn muziek.

http://www.myspace.com/music/20039662/songs/42715060

Op de site van Toonzetters wordt aandacht besteed aan nieuwe jonge componisten en musici.

http://www.toonzetters.nl/programma/componisten/ wilbert_bulsink

Hij heeft “koranfragment” in 2009 gecomponeerd, met het kuffische schrift uit de 9eeeuw als inspiratiebron en is door het Philharmonisch orkest uitgevoerd. Bijzondere combinaties van muziek met schrift/tekst maakt hem voor mij tot een interdisciplinair kunstenaar.

 

Advertenties

Over impressionsofart

teacher, photografer
Dit bericht werd geplaatst in muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s